در انتخاب رییس جمهور آینده لبنان دخالتی نداریم

به گزارش وبلاگ افرا، محمد فتحعلی سفیر کشورمان در لبنان گفت و گویی با روزنامه الجمهوریه این کشور انجام داده که مشروح آن به شرح زیر است:

در انتخاب رییس جمهور آینده لبنان دخالتی نداریم

در روزهای اخیر مبادله ای به صورت غیررسمی در باره انتخاب رئیس جمهور مطرح شده است که بسیاری از طرفهای داخلی و خارجی مواضع خود را در این زمنیه بیان نموده اند اما تاکنونی جمهوری سالامی ایران در این زمینه موضعی اتخاذ ننموده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را درقبال مسائل لبنان بخصوص موضوع انتخاب رئیس جمهور را همواره آشکار و صریح اعلام نموده ایم. در نگاه ما انتخاب رئیس جمهوری لبنان امری داخلی است و ظرفیت های ملی لبنان یعنی نخبگان و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور با پشتوانه مردمی می توانند این امر را به نحوی که منافع و مصالح تامین گردد حل و فصل کنند. از نظر ما تاثیرگذاری خارجی خواه سلبی یا ایجابی نتایج مثبتی در بر نخواهد داشت. مردم لبنان و رهبران طوایف و گروهای سیاسی و مذهبی خود می توانند در این زمینه به توافق برسند.

جمهوری اسلامی ایران بر عهد خود در عدم ورود به مسائل داخلی لبنان پایبند است وبه هر تصمیمی که مردم و گروه های سیاسی لبنان اتخاذ کنند احترام قائل است.

در روزهای اخیر ریاض شاهد جلسه معارضین سوریه بود چشم انداز بحران سوریه را چگونه می بینید؟

براساس بیانیه وین سازمان ملل مسئول شناسایی گروه های مخالف بشار اسد شده است. طبق این بیانیه وین توافق شده بود که کننده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با مشورتی فراگیر برای مشخص فهرست معارضان تلاش کند لذا این اقدام اقدامی شتاب زده محسوب می گردد. ضمن آنکه برخی گروه های تروریستی مرتبط با داعش در آنجا حضور داشند. این درحالی است هرگز اجازه داده نخواهد شد که تروریست ها بخواهند خود را معارضه معتدل معرفی کنند و آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند.

جمهوری اسلامی ایران همچنان بر سیاست حمایت از اسد پایبند است؟

آقای بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه است که طی فرآیند قانونی انتخابات به قدرت رسیده است. مبنای سیاست جمهوری اسلامی ایران احترام به خواست مردم سوریه و براساس قوانین پذیرفته شده حقوق بین الملل است. کشورهایی که تجربه انتخابات ندارند نمی توانند با حمایت از گروه های تروریستی و ایجاد بی ثباتی و ناامنی درخصوص بودن یا نبودن رئیس قانونی کشور دیگر سخن بگویند و اینگونه منطقه را دچار آشوب و ناامنی سازند. کشورهای غربی که روزی به مداخلات برخی کشورهای منطقه در سوریه اعتماد نموده بودند اکنون بابت تروریست هایی آموزش دیده در سوریه هزینه می پردازند و نگران شده اند. حجم گزارشهای رسمی و غیر رسمی محافل سیاسی و امنیت غربی گواه این امر است که غربی ها درک نموده اند ریشه تهدید در کجا است.

راه حل مقابله با تروریسم را چه می دانید؟

اکنون جهان فهمیده است که گروه های تروریستی که به نظر می رسید قابل کنترل هستند عامل ناامنی جهان هستند لذا اولویت اصلی مقابله با این گروهها است. برای مقابله با تروریسم قطع حمایتهای مادی و انسانی و ایجاد جبهه متحد در داخل سوریه از اهمیت برخوردار است. مسیری که آقای دکتر بشار اسد طی پنج ساله گذشته طی نموده است نشان داده که ایشان تنها گزینه مناسب برای مقابله با گروه های تروریستی و حفظ تمامیت ارضی است. روینمودهای اخیر در مواضع برخی کشورهای غربی حاکی از پذیرش واقعیت نقش آقای بشار اسد در صحنه سوریه و منطقه و ضرورت حفظ آن برای مقابله با تروریسم است.

اخیرا تعداد قابل توجهی از بازرگانان لبنانی از ایران بازدید کردند. ارزیابی شما از این تعاملات و توسعه ارتباطات اقتصادی دو کشور چیست؟

خوشبختانه هر روز شاهد افزایش علاقه فعالان اقتصادی ایرانی و لبنانی برای همکاری و مناسبات اقتصادی هستیم. دوکشور از ظرفیت های مکمل برای همکاری برخوردارند. لبنان با داشتن بانکهای متعدد از توان سرمایه گذاری برخوردار است و ایران با بازاری بزرگ از بهترین و جذاب ترین و سودآورترین فرصتهای سرمایه گذاری در جهان محسوب می گردد. از طرف دیگر لبنان کشوری در دریای مدیترانه با ظرفیت های تجاری و نزدیک به دو بازار بزرگ اروپا و افریقا است و می تواند بسیاری از کالاهای ایرانی را به مقاصد مختلف برساند. گردشگری هم از ظرفیتهای ممتاز دو کشور است که با تسهیلاتی ویزا میان دو کشور در حال رشد است.

با وجود این ظرفیتها هنوز در ابتدای راه قرار داریم و لازم است دو کشور چشم اندازی برای مناسبات اقتصادی طراحی کنند و مشترکا به سمت آن حرکت کنند. به اعتقاد اینجانب برای داشتن مناسبات اقتصادی پایدار و تامین کننده منافع طرفین چند عامل موثر است. اولین عامل شناخت متقابل است در ایران ضرب المثلی هست که می گوید آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم یعنی آنچه نیاز داریم در نزدیکی ما است و ما به دوردستها توجه داریم. درایران و لبنان امکانات و ظرفیتهای مختلفی برای همکاری وجود دارد که اگر طرفین با آن آشنا شوند حتی دو دولت را به دنبال خود می کشند.

عامل دوم فراهم بودن بسترها یا پایه های حقوقی و قانونی برای مناسبات است. در این زمینه اقداماتی اجرا شده اما همچنان لازم است اسناد مختلفی بین دو دولت به امضا برسد. عامل سوم ارتباطات آسان و مطمئن میان دو کشور است تا هم تجار و هم کالاها به راحتی میان دو کشور مبادله گردد. برسی شرایط سه عامل نشان می دهد باید تلاش زیادی از سو دو طرف صورت گیرد تا این عوامل مهیا گردد.

آنچه شایان توجه است اهتمام و علاقه بخش های خصوص دو کشور برای همکاری است که اقتضا می کند دولتها زمینه های لازم را فراهم سازند. جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دولت یازدهم دستورات موکد برای گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و دوست از جمله لبنان صادر نموده و برآن تاکید دارند. براین اساس می توان گفت در طرف ایرانی دولت جمهوری اسلامی تمهیدات لازم را اندیشیده و میکوشد موانع را برطرف سازد. امیدواریم در طرف لبنان هم موانع برطرف گردد و تجار لبنانی بتوانند بر اساس منطق اقتصادی با طرفهای تجاری ایران کار کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "در انتخاب رییس جمهور آینده لبنان دخالتی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در انتخاب رییس جمهور آینده لبنان دخالتی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید