دانشمندان یک کهکشان قدیمی را رصد کردند

به گزارش وبلاگ افرا، کهکشان های مارپیچی دارای ساختارهای داخلی مشخصی از جمله برآمدگی ستاره ای، قرص و بازوهای مارپیچی هستند اما زمان تشکیل این ساختارها موضوعی ناشناخته است.

دانشمندان یک کهکشان قدیمی را رصد کردند

اخیرا دانشمندان موسسه علوم طبیعی با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آرایه میلی متری عظیم آتاکاما، پیروز به کشف یک کهکشان باستانی ماریپیچی شکل شده اند که تنها 1.4 میلیارد سال پس از بیگ بنگ به وجود آمده است. دانشمندان در این باره گفتند، این کهن ترین کهکشان در نوع خود است که تا به امروز مشاهده شده است.

تاکافومی تسوکویی(Takafumi Tsukui) دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه SOKENDAI ژاپن و نویسنده اصلی مقاله گفت: هیجان زده ام زیرا هرگز شاهد چنین مدارک واضحی از چرخش قرص، ساختار مارپیچ و ساختار توده متمرکز در کهکشان دوردست نبودم. کیفیت داده های آرایه میلی متری عظیم آتاکاما به قدری خوب بود که من توانستم جزئیات زیادی را مشاهده کنم و به نوعی حس کنم که این کهکشان در نزدیکی من است.

کهکشان راه شیری، کهکشانی مارپیچی است. تقریباً 70 درصد کهکشان های دنیا مارپیچ هستند. مطالعات قبلی نشان داده است که اگر تاریخ دنیا را آنالیز کنیم درمی یابیم که تعداد کهکشان های مارپیچی در طول تاریخ دنیا به سرعت کاهش یافته است.

کهکشان های مارپیچی چه زمانی تشکیل شده اند؟

دانشمندان متوجه یک کهکشان به نام BRI 1335-0417 در آرشیو علمی آرایه میلی متری عظیم آتاکاما شدند. این کهکشان که تقریباً 12.4 میلیارد سال پیش به وجود آمده است، میزبان میزان زیادی گرد و غبار بود و نور ستاره را پنهان می کرد که این امر مطالعه دقیق این کهکشان را سخت می کرد. از آنجا که آرایه میلی متری عظیم آتاکاما می توانست انتشار رادیویی یون های کربن این کهکشان را تشخیص دهد، دانشمندان توانستند دریابند درون این کهکشان چه می گذرد. آنها دریافتند که ساختار مارپیچی کهکشان از مرکز آن 15 هزار سال نوری امتداد دارد و میزان آن یک سوم کهکشان راه شیری است. ماده بین ستاره ای BRI 1335-0417 تقریباً برابر با ماده بین ستاره ای کهکشان راه شیری است.

تسوکویی گفت: از آنجا که BRI 1335-0417 یک جسم بسیار دور است، در این رصد ما قادر به مشاهده لبه واقعی کهکشان نبودیم.

در اینجا ، یک سوال مطرح می گردد و آن این است که چگونه این ساختار مارپیچی معین تنها 1.4 میلیارد سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است؟ دانشمندان برای پی بردن به پاسخ این سوال، چندین دلیل احتمالی را در نظر گرفتند و اظهار کردند که دلیل آن می تواند تعامل آن با یک کهکشان کوچک باشد.

از آنجا که این کهکشان به طور فعال در حال تشکیل ستارگان است، دانشمندان دریافتند که گاز قسمت خارجی کهکشان از نظر گرانشی ناپایدار است و این امر برای تشکیل ستاره مناسب است. دانشمندان خاطرنشان کردند BRI 1335-0417 نقش مهمی در مطالعه تکامل شکل کهکشان در طول تاریخ طولانی دنیا خواهد داشت.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "دانشمندان یک کهکشان قدیمی را رصد کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان یک کهکشان قدیمی را رصد کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید