خبرگزاری های تخصصی مرجعیت رسانه ها را در بین مردم افزایش می دهند

به گزارش وبلاگ افرا، دوشنبه15 اسفندماه1401نشست آنالیز چالش های خبرگزاری ها در ایران با حضور یونس یونسیان دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، کیوان امجدیان نویسنده و مدیر رسانه و محمد حسن جعفری خبرنگار و پژوهشگر رسانه در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار گردید.

خبرگزاری های تخصصی مرجعیت رسانه ها را در بین مردم افزایش می دهند

سخنرانان این نشست بر ساماندهی خبرگزاری های تخصصی، تدوین و رعایت چارچوب های متمایز نماینده فعالیت های تخصصی این خبرگزاری ها، شناخت دقیق از مخاطبان و عرصه و میدان فعالیت حرفه ای خبرگزاری ها در ایران و استفاده از فناوری های نوین تاکید نمودند.

لزوم توجه به مخاطب و باز تعریف اقتضائات خبرگزاری های تخصصی

سخنران نخست نشست، یونس یونسیان با اشاره به چالش های پیش روی خبرگزاری ها از منظر فرهنگ، حاکمیت و نظام رسانه ای، بر لزوم بهره مندی از پتانسیل خبرگزاری های تخصصی به عنوان فرصت تاکید نمود، که این مهم را منوط به شناخت از مخاطب واقعی خبرگزاری های تخصصی دانست. در ضمن شناخت دقیق شکل ها و فرم های تازه اطلاعاتی همراه با تغییرات جامعه ایران و دنیا می تواند به موفقیت خبرگزاری های تخصصی بینجامد چراکه در حال حاضر شناخت مخاطب ایرانی و احتیاج رسانه ای او بسیار مغفول مانده است. شناخت مخاطب و زمینه ارتباطی فراوری محتوا در ساماندهی خبرگزاری ها بسیار راهگشا خواهد بود.

باید برای حفظ مرجعیت خبرگزاری های تخصصی کوشش کنیم

امجدیان در ادامه سخنان یونسیان با تاکید بر نظام رسانه ای دنیای، تخصصی بودن خبرگزاری ها را در راستای افزایش مرجعیت رسانه ها بین مردم دانست که این خبرگزاری ها می توانند با جلب

نظر مخاطب و جلب اعتماد آنان دوباره به مرجعیت رسانه ها جان ببخشند.

او با تاکید بر لزوم ساماندهی خبرگزاری های تخصصی و عمومی اذعان داشت که گاهی مساله کمیت اخبار و محتوا باعث می گردد، توجه به اهمیت و نقش خبرگزاری های تخصصی مغفول بماند، اما من معتقدم کوشش هرچه بیشتر این خبرگزاری ها برای تامین محتوای مورد احتیاج مخاطب مرجعیت رسانه ای آنها را تقویت می نماید که همین مرجعیت می تواند در مراحل مختلف جنگ رسانه ای به کار بیاید.

امجدیان مواجهه سنتی با مفهوم رسانه در عصر حاضر با سرعت تغییرات فراوان را آسیبی دانست که باعث می گردد از توجه به اهمیت این خبرگزاری های تخصصی غافل شویم در حالی که برترین ابزار برای جذب مخاطب هستند.

او بعلاوه با توجه به بحث اخیر ادغام و ساماندهی خبرگزاری ها، بر لزوم ساماندهی تعدد خبرگزاری ها تاکید نمود و معتقد بود ادغام خبرگزاری های عمومی و ساماندهی آنها می تواند

راهگشا باشد اما ادغام خبرگزاری های تخصصی در یکدیگر و یا در خبرگزاری های عمومی را دچار اشکال دانست.

خبرگزاری های تخصصی را درجه دو نپنداریم

محمد حسن جعفری سخنران سوم این نشست با اشاره به تجربیات خود در خبرگزاری های تخصصی با اشاره به چند نکته از چالش های اصلی خبرگزاری های تخصصی سخن گفت. در ابتدا او نگاه درجه دو داشتن به خبرگزاری های تخصصی را مورد نقد قرار داد، نگاه و رویکردی که هم در نگاه اهالی رسانه، هم مدیران و هم خود وبلاگ افرا مساله ساز می گردد و آسیب زاست، نگاهی که باعث می گردد روابط عمومی ها و نهادها نخست اخبار را در اختیار وبلاگ افرا خبرگزاری های عمومی قرار می دهند تا مخاطب بیشتری داشته باشند، یا وبلاگ افرای که فعالیت حرفه ای خود را در خبرگزاری تخصصی به مثابه کارگاه آموزشی و سکوی پرش به خبرگزاری های عمومی می دانند و یا مدیران رسانه ای که وبلاگ افرا حرفه ای خبرگزاری های تخصصی را در خبرگزاری های عمومی جذب می نمایند.

مساله بعدی مورد اشاره جعفری، دور شدن خود خبرگزاری های تخصصی از مفاد اساسنامه هایشان مبنی بر تمرکز 80 درصدی بر حوزه تخصصی و ارائه 20 درصدی اخبار عمومی است، درحالیکه همین تمرکز بر اخبار تخصصی مزیت نسبی خبرگزاری های تخصصی است و با تاکید بر آن باید فعالیت نمایند، حفظ این چارچوب ها و رعایت آن می تواند در انتخاب مخاطب نیز اثرگذار باشد.

او ادامه داد: از دیگر سو خبرگزاری های تخصصی به علت مسائل مالی کمتر به استفاده از تکنولوژی های نوین، بحث سئو و... می پردازند و همین آنها را در رقابت با خبرگزاری های عمومی عقب نگه می دارد که ساماندهی و پشتیبانی از آنان می تواند به رشد و توسعه فعالیت های آنان یاری کند.

او در پایان گفت: علاوه بر این توجه به زبان های خارجی و فراوری محتوای حوزه تخصصی در این خبرگزاری ها برای مخاطبان خارجی نیز موضوعی است که کمتر در خبرگزاری های تخصصی به آن پرداخته می گردد و یا حتی برخی خبرگزاری های تخصصی دفتر و شعبه استانی برای پوشش اخبار ندارند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خبرگزاری های تخصصی مرجعیت رسانه ها را در بین مردم افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرگزاری های تخصصی مرجعیت رسانه ها را در بین مردم افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید