تقویت و توسعه بانک ژن گونه های گیاهی

به گزارش وبلاگ افرا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی و ایجاد باغ های گیاه شناسی مسئله ای مهم در راستای حفظ و نگهداری ژرم پلاسماهای با ارزش گیاهی محسوب می گردد. در این مکان ها می توان گونه های مختلف و متنوع را نگهداری و از این طریق از خطر انقراض آنها نیز جلوگیری کرد.

تقویت و توسعه بانک ژن گونه های گیاهی

البته باغ های گیاه شناسی علاوه بر مکانی برای ایجاد اکوسیستم های مختلف و حفاظت از گونه های گیاهی می توانند کاربری های تحقیقاتی و پژوهشی نیز داشته باشند. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و مالی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه شناسی به آن پرداخته می گردد.

پس اهمیت ایجاد و راه اندازی آنها معین است و در تمامی استان های کشور طرح هایی در این زمینه در حال انجام سازی است.

به گفته محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به الزامات سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی درباره ضرورت احیا، اصلاح و توسعه بانک ژن و غنی سازی، تقویت و توسعه کمی و کیفی کلکسیون نمایشی گیاهان دارویی در سال 1397 در 10 مجموعه و باغ گیاه شناسی در استان های اصفهان، همدان، خوزستان، کرمان، یزد، تهران، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، لرستان و خراسان رضوی طرح های توسعه و احیای کلکسیون گیاهان دارویی انجام شد.

وی اضافه کرد: البته ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 92 تا کنون با توجه به سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی برای تقویت و توسعه بانک ژن گونه های گیاهی اقدام نموده است و در این زمینه طرح های مختلف استقرار کلکسیون گیاهان دارویی به اجرا در آمده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تقویت و توسعه بانک ژن گونه های گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت و توسعه بانک ژن گونه های گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید