باتلاق ها نگهبان خطوط ساحلی در برابر آب و هوای نامساعد

به گزارش وبلاگ افرا، خبرنگاران/خراسان رضوی محققان دریافتند که باتلاق ها می تواند از خطوط ساحلی در برابر هوای نامساعد محافظت کند.

باتلاق ها نگهبان خطوط ساحلی در برابر آب و هوای نامساعد

به نقل از ارث، نتایج تحقیق منتشر شده محققان نشان داد باتلاق ها در خطوط ساحلی دنیا می تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب های ناشی از طوفان و افزایش سطح دریا داشته باشد.

محققان به رهبری موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با انجام آزمایش و شبیه سازی گیاهان باتلاقی دریافتند گیاهان باتلاقی یک چرخه بازخورد مثبت را ارائه می دهد که نه تنها به تثبیت بلکه ایجاد سرزمین های ساحلی شنماینده یاری و آن را در برابر حوادث شدید ناشی از تغییرات آب وهوا مقاوم تر می نماید.

هیدی نپف، محقق ارشد مطالعه و استاد مکانیک سیالات در MIT، می گوید: وقتی به مرداب می روید اغلب مشاهده می کنید گیاهان در منطقه های مرتب شده اند. گیاهان در امتداد حاشیه انعطاف پذیری بیشتری دارند زیرا از آن برای کاهش نیروهای موجی استفاده می نمایند اما در منطقه ها دیگر گیاهان انعطاف پذیری کمتر و برگ بیشتری دارند. این فرایند به تدریج با گیاهان برگ دار، محکم تر و موثرتر در جذب انرژی موج مشاهده می گردد.

اگرچه پیش از این ظرفیت های حفاظتی گیاهان مرداب در برابر آب وهوای نامناسب به خوبی شناخته شده اما این مطالعه اولین آنالیز است که جزئیات مورفولوژی گیاهان مانند تعداد و فاصله برگ های انعطاف پذیر و ساقه های محکم تر بعلاوه فعل و انفعالات پیچیده جریان ها و امواج از جهات مختلف را شامل می گردد تا دریابد چه مقدار زمین باتلاقی با چه نوع گیاهانی برای تامین سطح بهینه حفاظت مورد احتیاج است. علاوه بر این این پژوهش می تواند روشی کمی برای برآورد ارزش باتلاق ها ارائه دهد.

محققان اظهار کردند: این روش به شما این امکان را می دهد که به طور دقیق بیان کنید که 40 متر باتلاق امواج را تا حد زیادی کاهش می دهد و از این یافته ها می توانید با شبیه سازی ساحلی برای بازسازی وسیع و برنامه ریزی ساحلی بهره ببرید.

نتایج این مطالعه تازه در مجله Physical Review Fluids منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باتلاق ها نگهبان خطوط ساحلی در برابر آب و هوای نامساعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتلاق ها نگهبان خطوط ساحلی در برابر آب و هوای نامساعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید