چرا اسکورسیزی لیست شیندلر را نساخت؟

به گزارش وبلاگ افرا، مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ در مقطعی دو فیلمنامه درخشان را با هم تاخت زدند که از قضا هر دو فیلم از مهم ترین آثار این کارگردانان سرشناس از کار در آمدند.

چرا اسکورسیزی لیست شیندلر را نساخت؟

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین رَنت، استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی از معتبرترین فیلمسازانی سینما هستند که به خاطر سبک های روایی و بصری متمایز خود شناخته می شوند و در مقطعی از زندگی حرفه ای خود به معامله فیلمنامه هایی با یکدیگر پرداختند که در نهایت به ساخت برترین آثارشان انجامید.

فعالیت حرفه ای استیون اسپیلبرگ به عنوان فیلمساز در سال 1964 با فیلم علمی تخیلی نور آتش شروع شد و از آن به بعد، او بیشتر در ژانر های علمی تخیلی، اکشن و درام، کارگردانی فیلم های کلاسیک، چون آرواره ها، برخورد نزدیک از نوع سوم، ای تی و پارک ژوراسیک را برعهده داشته است.

مارتین اسکورسیزی نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال 1967 با فیلم درام چه کسی در اتاقم را می زند شروع کرد و در نهایت با فیلم های گانگستری رفقای خوب و گذشتگان به معروفیت رسید، اگرچه او فیلم هایی از ژانر های دیگر مانند درام ورزشی گاو خشمگین، کمدی سیاه پس از ساعات اداری و درام ماجراجویی هوگو را نیز در کارنامه دارد.

در یک مقطع در دهه 1980 و اوایل دهه 1990، اسکورسیزی و اسپیلبرگ روی دو پروژه کاملا متفاوت کار می کردند که به دلایل مختلف این فیلمنامه ها را با یکدیگر عوض کردند و در سرانجام، این فیلم ها به بعضی از تحسین شده ترین آثار آن ها تبدیل شدند: تنگه وحشت و لیست شیندلر

فیلمی درباره اسکار شیندلر و اقدامات او در طول جنگ جهانی دوم از سال 1963 در حال ساخت بود، اما تا سال 1982 که رمان تاریخی کشتی شیندلر منتشر شد، جدی تر مورد توجه نهاده شد. برای اسپیلبرگ نقدی درباره این کتاب فرستاده شد و او از داستان شگفت زده شد و به مقدار ای به آن علاقه مند شد که یونیورسال پیکچرز حقوق رمان را خرید. با این حال، اسپیلبرگ مطمئن نبود که برای ساختن فیلمی درباره هولوکاست به پختگی کامل رسیده یا خیر، و سعی کرد این پروژه را به رومن پولانسکی واگذار کند، اما کارگردان لهستانی آن را رد کرد و بعداً آن را به سیدنی پولاک و اسکورسیزی پیشنهاد کرد. درنهایت اسکورسیزی در سال 1998 برای کارگردانی لیست شیندلر انتخاب شد، اما اسپیلبرگ درباره تصمیم خود دوباره فکر کرد.

اسپیلبرگ در حال توسعه پروژه سینمایی تنگه وحشت بود، اما به این نتیجه رسید که این فیلم برای او خیلی خشونت آمیز است و برای بازگرداندن لیست شیندلر، آن را با اسکورسیزی مبادله کرد. اسکورسیزی با ساخت تنگه وحشت موافقت کرد و اسپیلبرگ به عنوان تهیه کننده در این پروژه باقی ماند (اگرچه ترجیح داد در نسخه نهایی نامش به عنوان تهیه کننده آورده نگردد). تنها جزئیات فاش شده در خصوص دیدگاه اسپیلبرگ برای فیلم تنگه وحشت این بود که او می خواست بیل موری را برای ایفای نقش مکس کدی انتخاب کند، نقشی که در نهایت رابرت دنیرو استادانه آن را بازی کرد و این معامله موفقیت آمیز بود.

لیست شیندلر در سال 1993 اکران شد و یک موفقیت تجاری و هنری کسب کرد و اغلب به عنوان یکی از برترین فیلم های ساخته شده تا به امروز شناخته می گردد. لیست شیندلر نامزد های زیادی برای جوایز مختلف دریافت کرد و برنده جوایز اسکاری از جمله برترین فیلم، برترین کارگردانی و برترین فیلمنامه اقتباسی شد. اسپیلبرگ از درصد سود خود از فیلم لیست شیندلر برای راه اندازی بنیاد شوآ استفاده کرد، یک سازمان غیرانتفاعی که شهادت های بازماندگان هولوکاست را بایگانی می نماید و شهر کراکوف در سال 2007 کارخانه مینای اسکار شیندلر را خریداری کرد تا نمایشگاهی دائمی درباره اشغال آلمانی ها بین سال های 1939 و 1945 در این کشور ایجاد کند.

فیلم تنگه وحشت ساخته مارتین اسکورسیزی نیز علاوه بر موفقیت تجاری، مورد تحسین منتقدان نیز نهاده شد و نامزد جوایز مختلف شد. میراث فیلم دره وحشت بیشتر فرهنگی است تا تاریخی، زیرا چندین بار در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی دیگر به آن ارجاع داده شده است. اگر اسپیلبرگ دره وحشت را می ساخت و مارتین اسکورسیزی لیست شیندلر را، میراث باقیمانده از هر فیلم بسیار متفاوت بود، اما تماشا هر کدام با سبک و دید کارگردان دیگر می توانست جالب باشد.

منبع: فرارو

به "چرا اسکورسیزی لیست شیندلر را نساخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اسکورسیزی لیست شیندلر را نساخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید