دومین زباله گاه بحرانی کشور ساماندهی می گردد

به گزارش وبلاگ افرا، پس از انعکاس گزارش مسائل دومین زباله گاه بحرانی کشور در رسانه ها در نهایت مدیریت پسماند تربت حیدریه مهندسی دفن زباله را در دستور کار خود قرار داد.

دومین زباله گاه بحرانی کشور ساماندهی می گردد

وبلاگ افرا مشهد -روزانه 120 تن زباله به دومین زباله گاه بحرانی کشور در تربت حیدریه وارد می شود که به علت نبود زیر ساخت لازم برای بازیافت زباله ها، زیر خروار ها خاک دفن می شود و سرنوشت این طلای کثیف در گورستان زباله لنگ اعتبار و نصب تجهیزات است.

این اقدام باعث فراوری گاز های گلخانه ای و متان می شود که درصورت تخصیص اعتبار لازم برای نصب تجهیزات بازیافت از سوی مسوولان استانی و کشوری می توان از همین زباله ها برق و کمپوست و انواع مختلف مواد دیگر به دست آورد.

این در حالی است که در بازدید میدانی رسانه ها به همراه مدیریت پسماند از محل زباله گاه معین شد در این محل به هیچ عنوان دفن زباله انجام نمی شود و در واقع انباشتگاه زباله است که خروار ها زباله روی هم علاوه بر فراوری گاز های گلخانه ای، آتش سوزی و جمع شدن سگ های ولگرد را نیز در پی پارد.

ساماندهی زباله گاه از اولویت های مهم شهرداری است

شهردار تربت حیدریه گفت؛ ساماندهی زباله گاه از اولویت های مهم شهرداری است، و بدون تردید با توجه به اینکه این موضوع به سلامت جامعه برمی شود و یک خواسته و مطالبه جدی تجمیعی است که به وسیله رسانه ها، محیط زیست و مردم در حال پیگیری است لذا بعنوان یک اولویت به آن ورود کردیم.

وحید فرخ تبار گفت: بضاعت شهرداری و توان مالی این نهاد را چنانچه در نظر بگیریم انتظار این است که با درک متقابل موضوع و در قالب فاز های مختلف و با کمترین بودجه مالی و استفاده از امکانات این معضل را حل کنیم.

اصلاح، تسطیح اراضی و راه اندازی مهندسی دفن زباله اولویت های نخست مدیریت پسماند تربت حیدریه

رئیس کمیسیون خدمات شهری تربت حیدریه گفت: دومین زباله گاه بحرانی کشور را داریم که روزانه تا 120 تن زباله فراوری می شود که 7 تن آن زباله ارزشمند است و با توجه به حضور زباله گرد ها در سطح شهر که از این راه امرار معاش می نمایند تقریبا 300 کیلو زباله می توان از این مقدار اخراج کرد.

سید جمال یوسف زاده گفت: طرح مطالعاتی سال 96 که به وسیله کارشناسان مورد آنالیز نهاده شد برنامه میان مدت در سه بخش که شامل اصلاح و تسطیح اراضی زباله گاه و بعلاوه استارت احداث ترانشه و شرایط دفن استاندارد بصورت کارشناسی فراهم شود.

بیشتر بخوانید

او گفت: در برنامه بلند مدت کاهش پسماند و فراوری کم زباله و تفکیک نیز با یاری همه دستگاه های مرتبط و فرهنگ سازی که انجام می شود نیز مد نظر است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری تربت حیدریه گفت: نقشه برداری از محل دفن و حصار کشی و اصلاح شیب لبه ترانشه بعنوان فاز اول مورد آنالیز نهاده شد تا مشکل حریق و کنترل پخش زباله ها در ماه های آینده و بعلاوه اصلاح جهت رودخانه و آب های سطحی انجام شود.

به گفته یوسف زاده هزینه ایجاد ترانشه به ازای هر کیلو 20 هزارتومان است و محل فعلی مناسب است و باید در سه فاز مدیریت بشود که در گام نخست باید گودبرداری و دیواره قرنیز انجام شود.

او گفت: در گام دوم فراوری ثروت و عایدی و در گام نهایی طرح تفکیک است که پیشنهاد مشاور آن است طرح تفکیک به وسیله شهرداری انجام و پس از رسیدن به نقطه مطلوب مالی از پیمانکار دعوت شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تربت حیدریه گفت: زباله های موجود کیفیت فراوری کمپوست را ندارد و مرغوبیت خود را از دست داده و در حوزه فراوری سوخت مشاور پسماند اعلام نموده به لحاظ مالی توجیه ندارد، اما با توجه به اصرار پیمانکار بر فراوری کمپوست، قرار شد درخواست ارائه و مهلتی داده شود چنانچه به نقطه سر به سر رسید کار ادامه پیدا کند و در غیر اینصورت از ادامه فراوری کمپوست صرف نظر و روی ترانشه تمرکز خواهیم کرد.

به گفته یوسف زاده شهرداری باید 50 هکتار موجود را از مسکن و شهرسازی بگیرد و برای طرح بلند مدت نیز 20 هکتار دیگر درخواست کند و از طرفی بخشداری مرکزی با ابلاغ به دهیاری ها انتقال و دفن زباله از روستا ها به این محل را ممنوع و یا آن را منوط به پرداخت حق الدفن نمایند.

عضو شورای شهر تربت حیدریه گفت: نقشه برداری به وسیله واحد عمران پس از اخذ زمین از مسکن و شهرسازی و درخواست شهرداری برای تحویل زمین و بعلاوه تهیه ماشین آلات جهت تسطیح و دفن زباله های قدیمی به وسیله خدمات شهری انجام خواهد شد.

یوسف زاده گفت: در فاز دوم گود برداری و استارت سایت ترانشه و تهیه نرخ نامه و حق الدفن هم بزودی نیز انجام می شود.

/ا. غ.

وبلاگ افرا خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دومین زباله گاه بحرانی کشور ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین زباله گاه بحرانی کشور ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید