عراق به طرح کلان کمربند و جاده می پیوندد

به گزارش وبلاگ افرا، نخست وزیر عراق در جریان سفرش به پکن بیان کرد، کشورش به طرح کلان چین در حوزه زیرساخت ها موسوم به طرح کمربند و جاده خواهد پیوست.

عراق به طرح کلان کمربند و جاده می پیوندد

به گزارش وبلاگ افرا، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در پکن از حمایت این کشور از عراق قدردانی و تاکید نمود، عراق آماده همکاری با چین در چارچوب طرح کلان کمربند و جاده است.

رئیس جمهوری چین نیز تاکید نمود، دو کشور در طرح های مرتبط با نفت و زیرساخت ها همکاری خواهند کرد و چین خواهان نقطه آغاز جدید در حمایت از شراکت استراتژیک میان چین و عراق است.

حجم تبادلات تجارتی چین و عراق در سال 2018 به بیش از 30 میلیارد دلار رسید. چین بزرگ ترین شریک تجاری بغداد است و عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین به شمار می رود.

طرح کمربند و جاده شامل طرح های کلان جهانی در حوزه بنادر، راه آهن و مجتمع های صنعتی در سراسر آسیا، آفریقا، خاورمیانه و اروپا است و در چارچوب آن مبالغ هنگفتی سرمایه گذاری خواهد شد.

پروژه مذکور چین به دلیل قرض های این کشور به کشورهای فقیر، با انتقاداتی روبروست و از طرفی هم واشنگتن از کوشش چین برای گسترش حوزه نفوذ خود نگران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عراق به طرح کلان کمربند و جاده می پیوندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق به طرح کلان کمربند و جاده می پیوندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید